Powered By Blogger

20 apr. 2021

Mama - George Coșbuc

















În vaduri ape repezi curg

și vuiet dau în cale,

iar plopi în umedul amurg

doinesc eterna jale.

Pe malul apei se-mpletesc

cărări ce duc la moară -

acolo, mamă, te zăresc

pe tine-ntr-o căscioară.


Tu torci. Pe vatra veche ard,

pocnind din vreme-n vreme,

trei vreascuri rupte dintr-un gard

iar flacăra lor geme:

clipește-abia din când în când

cu stingerea-n bătaie,

lumini cu umbre-amestecând

prin colţuri de odaie.


Cu tine două fete stau

și torc în rând cu tine;

sunt încă mici şi tată n-au

și George nu mai vine.

Un basm cu pajuri şi cu zmei

începe-acum o fată,

tu taci ş-asculţi povestea ei

și stai îngândurată.


Şi firul tău se rupe des,

căci gânduri te frământă.

Spui şoapte fără de-nţeles,

și ochii tăi stau ţântă.

Scapi fusul jos; nimic nu zici

când fusul se desfiră...

te uiţi la el şi nu-l ridici,

și fetele se miră.


...O, nu! Nu-i drept să te-ndoieşti!

La geam tu sari deodată,

prin noapte-afară lung priveşti -

- "Ce vezi? Întreabă-o fată.

- "Nimic... mi s-a părut aşa!

Şi jalea te răpune,

și fiecare vorbă-a ta

e plâns de-ngropăciune.


Într-un târziu, neridicând

de jos a ta privire:

- "Eu simt că voi muri-n curând,

că nu-mi mai sunt în fire...

mai ştiu şi eu la ce gândeam?

Aveţi şi voi un frate...

mi s-a părut c-aud la geam

cu degetul cum bate.


Dar n-a fost el!... Să-l văd venind,

aș mai trăi o viaţă.

E dus, şi voi muri dorind

să-l văd o dată-n faţă.

Aşa vrea poate Dumnezeu,

așa mi-e datul sorţii,

să n-am eu pe băiatul meu

la cap, în ceasul morţii!


Afară-i vânt şi e-nnorat,

Şi noaptea e târzie;

Copilele ţi s-au culcat -

tu, inimă pustie,

stai tot la vatră-ncet plângând:

E dus şi nu mai vine!

ș-adormi târziu cu mine-n gând

ca să visezi de mine!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează