Powered By Blogger

18 mar. 2022

Spovedania unui huligan - Serghei Esenin

 

Nu fiecare ştie să cânte

Şi nu oricui îi este dat

Să se rostogolească, măr, la picioare

străine.


Aceasta e cea mai mare spovedanie

Pe care o face un huligan.


Eu Înadins umblu nepieptănat

Cu capul ca o lampă de petrol pe umeri.

Toamna desfrunzită a sufletelor voastre

îmi place s-o luminez în amurguri.

îmi place cînd pietrele înjurăturii

Zboară spre mine ca grindina furtunii.

Atunci îmi strîng mai tare cu mîinile

Balonul clătinat al părului.

Mi-aşa de bine,

Mi-aşa de bine-atunci să-mi amintesc

Lacul verde şi foşnetul plopului,

Că undeva trăiesc ai mei, tata şi mama. 

Lor puţin le pasă de poemele mele.

Lor le sînt drag ca apa şi cîmpul,

Ca ploaia care primăvara creşte verdeaţa.

Ei, dacă ar şti, ar veni şi v-ar străpunge cu furci

Pentru fiecare strigăt zvîrlit în mine.

Săraci, săraci țărani!

V-aţi făcut probabil urâți.

Vă e fiică şi-acum de Dumnezeu şi de

adîncurile băIților.

0! dacă aţi înţelege că fiul vostru, în Rusia,

E cel mai de seamă poet!

N-aţi tremurat voi oare, cu inima, pentru viaţa

mea,

Când umblam cu picioarele goale prin bălțile

toamnei

O!Acum port cilindru

Şi pantofi de lac.

Dar clocote în mine mîndria de altădată

A îndrăzneţului şi zburdalnicului din sat.

Vacile de pe finnele măcelariilor

Le salut de departe.

Birjarii pe care-i întîlnesc în piaţă

Îmi amintesc mirosul de bălegar de pe

cîmpiile noastre,

Şi-mi vine să port pe braţe coada fiecărui cal,

Ca trena unei rochi de nuntă.

Iubesc ținutul acela,

Iubesc mult de tot patria aceea,

Deşi stăruie în ea rugina sălcie a tristeții.

Îmi sînt dragi rîturile murdare ale porcilor

Şi în liniştea nopți glasul sonor al broaştelor. 

Sînt bolnav de amintirea copilăriei.

Visez pîcla umedă a serilor de Aprilie,

Şi ulmul aşezat pe vine să se încălzească

La focul zorilor.

O, cîte ouă de corbi din cuiburi

Am furat căţărîndu-mă prin crengile lui.

O mai avea el creştetul capului verde?

Coaja lui tot atît de tare o fi?

Dar, tu, iubitul,

Credinciosul meu cîine?

De bătrîneţe te-ai prostit, ai orbit,

Şi rătăceşti prin orgradă tîrîndu-ţi coada.

Nu mai ghiceşti după miros unde e uşa şi

unde grajdul.

O, cît de dragi îmi sînt zilele cînd

Furînd de la mama o bucată de pîine

O mîncam amîndoi muşcînd pe rînd

Fără să ne fie greaţă unul de altul.

Eu am rămas acelaşi,

Cu inima eu am rămas acelaşi.

Ca albăstrelele în orz înfloresc pe faţa mea

ochii.

Ţesînd din poeme pînze de aur

Aş vrea să vă spun ceva duios.

Noapte bună!

Noapte bună, vouă tuturor!

A trecut coasa prin iarba amurgului.

Astăzi aş vrea

Să mă învîrtesc, în jurul lunii ca o viespe.

Lumina e atît de albastră

Că nu ţi-ar părea rău să mori. 

Ei, şi ce dacă par un cinic

Care şi-a legat de spate o lanternă

Bătrînul şi mult căIăritule Pegas

îmi trebuie mie oare şaua ta moale?

Am venit ca un meşter aspru

Să cînt şi să proslăvesc guzganii.

Capul meu, ca luna August,

Varsă vinul părului vîlvoi.

Aş vrea să fiu pînză galbenă la corabia

Care pluteşte spre ţărmuri noi...’’

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează