Powered By Blogger

5 apr. 2022

Poetul și bogatul - fabulâ de Alecu Donici

 

Un sărăiman poet odat-au reclamat

asupra unui om prostuț, dar prea bogat;

iar jalba-i era în chipul următor:


- Tu, al Olimpului atotstăpănitor,

și preste zei mai mare zeu,

O, Joe preaslăvite!

ascultă glasul meu,


Ia sama la a mea smerită rugăminte:

cu ce ți-am greșit eu,

de mă găsesc atât

de soartă prigonit,

încât nu am nici casă,

nici lingură, nici masă.

Și singura-mi avere

e numai în părere;


Când dimpotrivă, văd, cu toată-a lui prostie,

bogatul în trufie,

de-a lui închinători fățarnici ocolit

și pentru interes adesea măgulit,

în desfătare el se află tot voios,

gras, gros și sănătos;

iar eu, ca vai de mine,


Sorb inspirație și-o mistuiesc cu rime

prin care, cum au zis un frate-n poezie,

nu poți scăpa măcar de-o mică datorie.


- Destul! Am înțeles,

lui Joe au răspuns,

de jalba lui pătruns.


Dar cum nu jedeci tu, că singur ți-ai ales

din bunurile lumii

al slavei falnic nume,


Și scrierile tale în veacuri viitoare

vor fi nemuritoare;

iar desfătarea lui e numai pe viață.

Și când el ar avea o minte mai isteață,


Atuncea ar cunoaște

și-ar plânge mai amar a sa nimicnicie;

fiindcă cel ce naște

plăcuta poezie

e mult mai însemnat

decât un nătărău bogat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează