Powered By Blogger

3 dec. 2022

Visarea cea din urmă - Alice Cãlugăru

 











Viața m'a făcut să fiu păgână, 

Să fiu surîzătoare, - în iubire, 

Puterea sorții, tăinuit mă mână, 

Un înger rău și blând m'a luat de mână 

Ş'am ocolit străvechia fericire.


Cules-am din a dragostei grădină

Înveninate flori şi roade rele, 

Și'n viața tuturor de-am fost străină,

În viața tuturor am fost de vină

Că drumuri am brăzdat vieții mele.


Cules-am sărutări cum se adună

Un snop de flori, și inimi cum se strânge

Un braț de roade rupte de furtună,

Dar le-am înapoiat: căci o nebună,

Fugară soartă, voile'mi înfrânge.


Și am iubit cu dragoste curată

Ș'a doua oară și-a treia oară! 

Și am jertfit în urmă, turburată 

Pe rugul patimei. Și câteodată 

Dispreț am dat cu dragostea-mi ușoară.


Vibrând din toate coardele, mă'nfrânse

Iubirea, rând pe rând. Și'n veci schimbată,

De-atâtea ori cu glasuri noi se plânse,

Ș'adesea câte o coardă, trist se frânse

În inima-mi de viață sângerată!


Dar azi, când zac tăcând de friguri arsă,

Când pleoapele, mi se închid fierbinte,

În spre trecut gândirea-mi reîntoarsă

De sărutarea ta pe veci neștearsă,

Înfiorată-mi readuce aminte!


Tu care ai fost întâia mea visare!

Tu care ai fost întâia mea iubire!

O tu ce nu mai cunoscut! Tu care

Zâmbit-ai de năvalnica paloare

Ce-mi răspândia pe față a ta venire!


Oare-ai știut că'n nopți cu atâtea stele

Atâtea'ncât se prăbuşiau din slavă!

Văzută până'n ziuă, doar de ele

Am stat la marginea ferestrei mele

Cu inima de dorul tău bolnavă.


Și-n taină, cu dorința-mi turburată

De-a fi cu tine, închipuiam o scară

Cătră fereastra ta de lături dată,

Și-n gând, în preajma ta intram odată

Cu fluturii din nopțile de vară.


Și-n dimineți fierbinți de par'că ape

În ceruri tremurau de atâta soare

Veneai, cu ceasul soarelui, aproape!

Cum ți-am ascuns sub aplecate pleoape

A gândurilor mele sbuciumare!


Tu nu-ți mai amintești de dimineața

În care singur ai venit odată,

Și-n mânile-ți îmi îngropasem fața.

Dar mie, turburatu-mi-a viața

Că m'au atins pe gura'nfierbântată.


Și-n seara când te-ai dus, întâia dată 

Tu ai văzut tăcuta mea'ntristare, 

Și frunții-mi pe-al tău umăr rezemată, 

De răul despărțirii i-a fost dată 

Întâia și cea din urmă sărutare.


O nu te îndoi că numai ție 

Îți scriu, din toată lumea necuprinsă! 

Că-n drumul vieții mele au fost o mie 

De sărutări cari mi-au dat beție, 

Dar fruntea-mi fu numai de tine atinsă.


Pe față-mi, tinerețea mea, neștearsă

Va rămânea, prin darul moştenirii;

Și nici de lacrime ce jalea varsă,

Și nici de patimă nu va fi arsă,

Și nici de legea timpului ș'a firii.


Dar tinerețea mea adevărată

S'a scuturat de pulberea ei ninsă,

Căci sufletul, ca fluturii, odată

Își are'n viață vremea fermecată,

Și-și are'ntâi splendoarea neatinsă.


Iubirea cea dintâi ţi-am dat-o ție

Când mintea-mi nu putea ca s'o înfrâne.

Ți-am dat a vieții mele curăție.

Tu singur, tu întâiul, tu pe vecie

Iubirea vieții mele vei rămâne!


Și când gândesc ce mult mi-au fost străine

Iubirile din calea-mi sbuciumată!

Ce scurtă vreme atâta trudă ține!

Azi numai că te-am întâlnit pe tine

Un preț mai dau vieții mele toată!


O, nu știi patima renăscătoare 

Cu ce tărie nouă iarăși arde! 

Când astăzi friguri mult dogoritoare 

M'abat - când sufletul din nou mă doare 

De deșteptarea amuțitei coarde!


Mă simt ca pe un lung drum rătăcitoare,

Aș vrea acum să mă re'ntorc din aste

Fugare drumuri, ca pe o largă mare

Ce bate insule cu'mbătătoare

Grădini, și scaldă fețe vii de coaste.


Grădinile zadarnice s'apună

Departe cu a lor roade'nveninate!

Și coastele să piară de furtună!

Și valurile mari ce aspru sună

Rămâie'n zare tot mai depărtate! 


Căci dac'am rătăcit pe mult amara

Și sbuciumată mare a vieții'ntinse,

Întâia mea iubire-ar fi ea țara

În care odată-aș regăsi comoara

Simțirii mele celei neatinse. 


Căci sunt sdrobită de așa cale lungă

Și repede, de e de-acum sfârșită,

Din barca mea ce valurile-alungă,

Cum aș sări pe țărm de-ar fi s'ajungă!

Cum m'aș culca pământului, trudită!


(“Luceafărul” – 16 noiembrie 1910)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează