Powered By Blogger

23 apr. 2021

Vis - Mihai Eminescu














Plutesc pe râu - pe pânza-i plană,

pe păduri vineţi de cristal,

în urmă-mi noaptea dumbrăvană,

nainte-mi domul cel regal.

 

Căci pe o insulă ferice

se-nalţă cupola de bronz,

a lui coloane nalt-antice

sub norii nopţii mari şi blonzi.

 

Mă urc pe scări, intru-năuntru:

tăcere - de-aud al meu pas,

se-nalţ-frumoase, lucesc mândre

chipuri de sfinţi p-iconostas.

 

Şi-n turla mare doar străluce

un singur sâmbure de foc

ce luminează sub o cruce

și naşte umbre-n orice loc.

 

Şi numai sus, din cor, apasă

un cântec trist, prin stâlpii reci,

ca o cerşire tânguioasă

pentru repausul de veci.

 

Şi-n tactul muzicei ce-ntreabă

ieși încet un chip ca-n somn,

cu o făclie-n mâna slabă,

c-o lungă mantie de domn.

 

Şi când mă uit în a lui faţă

cu ochii-nchişi, căzuţi în fund,

cu o slăbire lungăreaţă,

cu buze vineţi strâns profund.

 

Ah, îl cunosc ăst chip ce trece,

ăst sân de marmură pălit.

Ce cald-ai fost şi cum eşti rece,

tu dulce înger ce-am iubit.

 

Când mi-ai murit tu? Cum se poate

să nu o ştiu că nu mai eşti?

Visez? Sau moartă eşti, iubită,

sau ambii-n groapă visăm morţi?

 

Eşti moartă tu? Sunt mort în groapă

te văd ca-n vis, o dulce stea?

Trăim în lume? Este lumea?

Sau e o viziune-a mea?

 

Ce este lumea? Sclav şi rege...

închipuiri a lumei sorţi,

căci viaţa-ntreagă-a lumii-ntrege

un vis e al eternei morţi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează