Powered By Blogger

9 iun. 2021

Adio Bucovinei - Dimitrie Petrino
















Pe-ale Molnei triste maluri,

unde tulburele-i valuri

mai despart de România pe-o iubită fiică-a sa,

mă opresc în treacăt încă

și cu dragoste adâncă

vin să-ți jur, o, Bucovină, că în veci nu te-oi uita!

 

Vreau să uit a mea durere,

zile fără mângâiere,

și acele nopți amare care fruntea mi-au zbârcit,

vreau să uit cu ce urgie

vremea cu-a sa tiranie

și pe tine și pe mine deopotrivă ne-a lovit;


Dar întâia sărutare

și întâia dezmierdare

nu se uită nici atunce când mormântul le-a-nghițit:

mii de glasuri mie sfinte

veșnic mi-or aduce-aminte

că în sânul tău odată cu căldur-am fost iubit.


Două cruci de pe-o movilă,

unde-o soartă fără milă

pe sub mușchiul veșniciei al meu nume l-a săpat,

ele-mi spun și mi-or tot spune

că sunt umbre din vremi bune

ce m-așteaptă și pe mine, să mai fiu îmbrățișat.


Deci, iubită Bucovină,

inima-mi de tine plină

ea adio nu-ți va spune; căci cu tine rămân eu

înfrățit prin suferință,

într-un gând și-ntr-o credință:

căci Moldova-i maica noastră, tatăl nostru-i Dum­nezeu!


Și nu-i fier destul de tare,

nu sunt dinți de rele fiare

să despartă fii de mamă și credința de altar.

Molna-i apă românească:

marfa poate s-o oprească,

însă dorul de-nfrățire nu-l oprește la hotar.


Mănăstiri cu frunți plecate,

catacombe profanate

ca și vulturul ce zboară în eterul tău senin,

tot ce soarele-ți rodește,

ce-i iubit și ce iubește

unui Dumnezeu cu toții românește se închin.


De-i frumoasă-ncântătoare

e româncă acea floare

ce pe-ale Sucevei maluri răspândește-un farmec lin.

ochii mari și gene brune

aste sunt comori străbune

ca și focul care arde vălul alb pe albul sân.


Dușmanii ar vrea să piară

tot ce e moșnean în țară

tot ce face semnul crucii, tot ce-a mai rămas creștin,

însă ei să nu sporească

într-o țară românească,

țară cu Suceava-n frunte și cu Putna mândră-n sân!


Brazii mândri de la munte,

văi mănoase, culmi cărunte,

unde sună printre secoli doina unui brav popor

ele sunt pe veșnicie

semne mari c-are să fie

după un trecut de fală, nu un jug drept viitor.


Noi în veci nu vom pătrunde

taina care ne ascunde

viitorul ce-și dă mâna cu trecutul glorios,

dar crezând în mântuire,

spunem cu neobosire:

unde Iuda este-aproape, nu-i departe nici Christos!


Nu știm ce e scris în stele,

de-o să fie zile grele

sau de poate sfântul soare va străbate norul greu;

nu știm vremea ce-a aduce,

dar românu-și face cruce

și se-ncrede în puterea unui mare Dumnezeu,


Vremea tot nainte merge

și în urma-i lesne șterge

tot ce spre eternizare sumeția a creat.

Piramide ea zdrobește,

monumente risipește,

însă sângele în apă nici o vreme n-a schimbat.


Și din sânul veșniciei

Dumnezeul României,

frați iubiți din Bucovina, el vă spune: „Sunt cu voi!

Jugul vostru-o să dispară,

însă nu dispare-o țară

care-a fost atâția secoli leagăn falnic de eroi!”


Deci cum eu nu uit că-n lume

suvenirul unui nume

a mea soartă, Bucovină, de-a ta soartă-o a legat,

astfel mândra Românie

n-o să uite-n veșnicie

că-n pământul tău cu fală este Ștefan îngropat!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează