Powered By Blogger

10 oct. 2021

Scrisoare către bunicul meu, învăţătorul Marin Păunescu - Adrian Păunescu

















Motto

"Tu să te ţii de carte, măi băiete" 

      Marin Păunescu


N-am apucat, iubite tată-mare,

să-ţi scriu, altundeva şi altcândva

deși, probabil, tot ce-am scris în viaţă,

este răspunsul meu pe adresa ta.


Te rog să-mi ierţi această tutuială,

dar a mă mai preface este greu

și-atunci când m-adresez cu "tu" înseamnă 

că te tratez ca şi pe Dumnezeu.


Învăţătorul meu cel mai de seamă

ai fost şi eşti şi cred c-ai să rămâi,

tot ce-am aflat în viaţă de la tine

e şi acum temeiul meu dintâi.


Şi după viaţa ta de dascăl tragic,

nici pensie nu ai avut în sat,

Pe patul morţii te-a găsit scrisoare

și pensia, zadarnic, ţi-au mai dat.


Dar mi-ai lăsat o moştenire sfântă,

ca să mă bucur până la sfârşit,

această biată limbă românească,

de-al cărei duh m-am învinovăţit.


Mi-a mai rămas o urmă de la tine

pe care aţi ascuns-o în pământ,

e sabia din frontul vieţii tale

de la Mărăşti, rănitul nostru sfânt.


Ai fost un liberal până la moarte,

dar trebuie să afli faptul prost

c-ai tăi trădează dreptul limbii noastre

și iau în glumă jertfa care-aţi fost.


Nu ţi-am urmat ideea şi credinţa,

dar azi, când ţara-i bună de spital,

îmi vine să-mi iau gândul, tată mare,

și să devin cu forţa liberal.


S-a dezechilibrat această ţară

și limba ei s-a pervertit grozav,

încât, în plină libertate, iată,

românul a ajuns un simplu sclav.


Îţi mulţumesc de limpedea fântână

pe care mi-ai făcut-o între vii,

dar s-a surpat şi nu opresc nici boii,

că ea ni-i viaţa, trebuie să ştii.


În rest, sunt toate rele, tată mare,

țăranilor le este tot mai greu,

că uite, în această lume hoaţă,

mereu e-n alte sate Dumnezeu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează