Powered By Blogger

10 oct. 2021

Torquato către Leonora - Panait Cerna

















Surâzătoare m-ai supus, iubire,

și dulce mâna ta m-a-ncununat...

ai fost aievea tu, dumnezeire,

ori numai te-am visat?

Ce vânt a pustiit cărarea mea

ce pas nebun al soartei?

Ieri, glasul tău ce-aproape răsuna,

iar astăzi ce departe-i!

Ieri, sceptrul regilor ş-al tinereţii

iar azi toiagul bietului proscris!


O! Leonora cer pe veci închis!

Mai dulce decât orice vis al vieţii,

tu n-ai fost vis, tu n-ai fost numai vis:

mi-o spune asprul cântec al furtunei,

ce-acum sub frunte-mi s-a dezlănţuit

mi-o spun, şoptind, şi frunzele cununei

ce cu eternul chin m-a logodit!...

și cât era de limpede izvorul,

cànd a trecut cu setea-i călătorul!


Cum mulţumeam puternicilor zei

că se-ndurară să te ştiu pe tine

și cum mă socoteam în rând cu ei,

când umbra ta trecea pe lângă mine!...

în urma ei, cu dulce-nfiorare

plecam uşor pleoapele-arzătoare,

și ore-ntregi mă îngâna, duioasă,

a visurilor tânără crăiasă:

vedeam privirea ta de suflet plină

ș-a frunţii tale marmură senină,

bogatul păr ce-n unde lucitoare

cădea pe umeri paşii tăi, măreţii:

biruitorul mers al frumuseţii

ce-a răsărit din valuri legendare...

trăiam visând... nădejdea, lângă mine,

îmi presăra cărarea cu lumine...


O stea de-argint, în păru-i lucitor

pe umeri albi, aripi nerăbdătoare:

așa mergea-înfrăţită cu-al meu dor

copila cea etern surâzătoare,

cu braţul alb întins în viitor...

trăiam visând: Acesta e Amorul?

Dar unde-i arcul lui, săgetătorul?

Şi unde-i rana-n veci nevindecată?


Un gând abia pătruns

un glas din cer, ce caută răspuns

în două inimi gemene deodată

o muzică-auzită

în somnul cel mai drag al dimineţii,

și care peste viaţa ta răpită

adie-atât de blând, de lin, alene,

atât de dulce o topeşte toată

în lumi aeriene,

că n-ai mai vrea să te deştepţi vreodată

și tremuri să nu steie cântăreţii,

să nu recazi în frânele vieţii...

Ah, cine i-a gonit? De ce tăcură

atât de fără veste cântătorii?


Când m-am trezit, când ochii mei văzură

nădejdea-n zare se pierdea cu norii.

Rămâi! Rămâi! Dar umbra nu se-ndură...

și-n gândul meu, cu vuiet de vâltoare,

se împletesc dureri şi sărbătoare

tot ce-am visat şi toate câte fură...

și-n veci nu voi putea, din amintire,

să sting strălucitoarea ta icoană,

întâiul fulger, cea dintâi privire,

din care-atunci sorbeam dumnezeire

iar azi durere pentru vechea rană!


Vibra de dulce freamăt tot palatul:

pe feţe râs zglobiu; în ochi - văpaie;

în arcuri salbe de lumini vioaie;

iar crini de-argint şi trandafiri ca para

îmbrățișau coloanele....

Ferrara Sărbătorea mărirea ei de pace.

Deodată parcă nimeni nu respiră.

Şi, din tăcere-adâncă, se desface

un glas de înger, însoţit de liră:

în corzi de-aramă, mâinile vrăjite

aici fugeau, aci se-ngemănau,

iar frunţile pe mână se lăsau

prelung, privighietori îndrăgostite

din sufletele noastre răspundeau....


Urzeam din nou la visuri înmiite,

ce niciodată nu sunt împlinite

și toate cu putinţă ne păreau...

ci tainic ochii tăi mă-nvăluiră:

un negru văl căzu pe lumea toată

din tot ce-a fost n-a mai rămas, deodată,

decât, ca-n fund de zări, doi ochi ş-o liră

și sufletu-mi ce-n ritmul ei respiră.


Icoanele s-alungă-n mintea, mea:

ocrotitori şi albi, deasupra ta,

în dulcele suspin al adierii,

se legănau salcâmii primăverii,

și, clătinându-şi vârfurile-n floare,

în mii şi mii scântei tremurătoare

sfărâmau lumina soarelui de mai

pe crengi, pe flori, pe chipul tău bălai...

pe-a frunţii tale marmură senină

lumini şi umbre se-alungau...

părea că îngerul ascuns în umbra ta,

te mângâie, cu mâna-i de lumină,


Pe păr, pe ochi, pe lângă tâmpla fină...

simții atunci cât de frumoasă eşti,

ș-un val de foc mă-nvălui deodată,

iar inima-mi se strânse, fulgerată

de gândul: Pentru cine înfloreşti?

Tăcut m-apropii... Tu, ca-n vis, mă cerţi:

"de ce aşa târziu şi trist, Torquato?"

și dulce m-ameninţi, zâmbind mă ierţi

și iarăşi fruntea mea ai luminat-o...


........................

Orbire! Cânt nebun de visător

îndrăgostit de propria-i ruină!

Cum a putut o rază de lumină

să tulbure cel mai curat izvor?

Au cine-a spus că zeii sunt senini?

Întreagă ura lor am cunoscut-o!

Orbit de fulgere, reintru lin;

în liniştea ce-o clipă am pierdut-o.


Un joc e tot! Fugara fericire

îmi pare o cerească povestire,

pe care-am auzit-o, lăcrimând,

din  graiul dulce-al mamii picurând.

Ci iată! se sfârşeşte blândul mit

povestitorul merge să se culce

luminile se sting Ce cântec dulce

trecu pe drum? Zâmbind, am adormit

cu laurii pe frunte, ca în zori

să mă deştept cu spini în locul lor...


Versuri din Convorbiri literare, februarie 1908

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează