Powered By Blogger

18 nov. 2021

Balada chibritului - George Topârceanu













Locuiam într-o odaie

la al patrulea etaj,

strada Universităţii,

casă mare cu grilaj.


Casa asta, din păcate,

c-un proprietar bigot,

n-avea electricitate…

dar încolo avea tot:


Scări, balcoane, coridoare

și, ca-n orice case mari,

cu apartamente multe -

fel de fel de locatari.


Într-un rând, venind acasă,

noaptea, de la cinema,

la parter, pe întuneric,

aud paşi în urma mea.


Şi-o uşoară siluetă

îmi vorbi abia şoptit:

“-Dacă nu sunt indiscretă,

domnule, n-ai un chibrit?”


O fi tânără? Frumoasă?

Doamnă măritată, sau…?

Fără multe marafeturi,

scot chibritul şi i-l dau.


Urc apoi o scară-n fugă

dar când trec prin coridor,

drept în faţa mea o uşă

se deschide-ncetişor.


Şi prin crăpătura uşii

scoate capul blond, sburlit,

o duduie somnoroasă:

“-Domnule, n-ai un chibrit?”


Pe-asta o cunosc eu bine:

e frumoasă ca un paj,

o servesc la repezeală

și mai urc înc-un etaj.


Când, prin razele de luna

ce treceau printr-o perdea,

ce să vezi? O doamnă brună

îmbrăcată-n pijama.


Este Ea! Chiar Ea! -

Femeia după care mă topesc

de vreo zece zile-ncoace

și nimica nu-ndrăznesc!


N-aveam încă cunoştinţă:

"Scuză-mă dacă-mi permit,

soțul meu e dus de-acasă,

n-ai matale un chibrit?"


Un chibrit? Ce fericire,

mai aveam vreo două-acum,

i-aş fi dat chiar patru dacă

nu făceam risipă-n drum.


Altă scară, cea din urmă,

pe culoar aud un zvon,

ce-i? Un drac de fată-n casă,

numa-n bluză şi jupon.


Ma opreşte cu sfială:

“-De nu sunteţi prea grăbit,

mă iertaţi de indrazneală,

V-aş ruga…- Ce? -Un chibrit…”


Trebuia să-i dau că altfel

asta-mi scoate vreun ponos,

scotocesc prin buzunare,

de necaz le-ntorc pe dos:


"Am gasit o gămălie,

doar atât, îmi pare rău,

nu ştiu dacă s-o aprinde.

S-a aprins? Norocul tău!"


Când, în fine, ajuns-odată

în odaia mea: tablou!

O amică (are cheie)

m-aştepta ca pe-un erou:


"De trei ceasuri stau în beznă,

zice, eşti nesuferit,

sunt grozav de enervată,

scoate fuga un chibrit."


Iar chibrit? Simţi-i că-mi sare

țandăra, curat pârjol:

"Ce-s eu fabrică de fosfor?

Sunt regie? Monopol?


De când am intrat în casă

tot chibrit, chibrit, chibrit,

dracu’ să vă ia pe toate,

nu mai am, le-am isprăvit!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează