Powered By Blogger

13 feb. 2022

Șoarecele și pisica - Grigore Alexandrescu















Un șoarece de neam, și anume Raton,

ce fusese crescut su’ pat la pension,

și care în sfârșit, după un nobil plan,

petrecea retirat într-un vechi parmazan,

întâlni într-o zi pe chir Pisicovici,

cotoi care avea bun nume-ntre pisici.


Cum că domnul Raton îndată s-a gătit

să o ia la picior, nu e de îndoit.

Dar smeritul cotoi, cu ochii în pământ,

cu capu-ntre urechi, cu un aer de sfânt,

începu a striga: „De ce fugi, domnul meu?

Nu cumva îți fac rău? Nu cumva te gonesc?


Binele șoricesc cât de mult îl doresc

și cât îmi ești de scump, o știe Dumnezeu!

Cunosc ce răutăți v-au făcut frații mei,

și că aveți cuvânt să vă plângeți de ei;

dar eu nu sunt cum crezi; căci chiar asupra lor

veneam să vă slujesc, de vreți un ajutor.


Eu carne nu mănânc; ba încă socotesc,

de va vrea Dumnezeu, să mă călugăresc.

La ăst frumos cuvânt, Raton înduplecat,

văzând că Dumnezeu de martor e luat,

își ceru iertăciuni și-l pofti a veni

cu neamul șoricesc a se-mprieteni.


Îl duse pe la toți, și îl înfățișă

ca un prieten bun ce norocul le dă.

Să fi văzut la ei jocuri și veselii!

Căci șoarecii cred mult la fisionomii,

ș-a acestui străin atâta de cinstit

nu le înfățișa nimic de bănuit.


Dar într-o zi, când toți îi deteră un bal,

după ce refuză și limbi, și cașcaval,

zicând că e în post și nu poate mânca,

pe prietenii săi ceru a-mbrățișa.

Ce fel de-mbrățișări! Ce fel de sărutat!


Pe câți gura punea,

îndată îi jertfea;

încât abia doi-trei cu fuga au scăpat.

Cotoiul cel smerit

e omul ipocrit.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează