Powered By Blogger

5 apr. 2022

Pelerinaj sentimental - Otilia Cazimir

 

Grădina mea, grădina copilăriei mele

avea odată straturi și alei. 

Pe brazde negre înfloreau pansele 

și le stropeau pe înserat bătrânii mei 

c-o stropitoare verde, smălțuită. 

Erau pe-aicea flori de mărgarită 

și micșunele cu parfum de mosc... 

Grădina noastră... n-o mai recunosc. 

Dar prin perdeaua de cireși și nuci, 

mă cheamă-n umbră casa părasită, 

s-anină încă rourușcă de uluci 

și pe cerdac se culcă, despletită. 

E tot sub streșini cuibul rândunicii, 

și poate că-i aceeași rândunică.


M-apropii, cu sfială și cu frică: 

în casa asta mi-au murit bunicii... 

și simt că-n zâmbetul meu tânar port 

surâsul lor, de-atâta vreme mort.

La ușa ce se vaietă prelung 

mă-ntâmpină parfum închis și greu, 

și-n pragul putred, din trecut, m-ajung

vechi amintiri din ceea ce-am fost eu.

Odăile pustii mi se arată 

atât de mari cum îmi păreau odată, 

pe vremea cand le măsuram, tiptil, 

cu pași mărunți și șovăielnici de copil.


Era atât de nalt pe-atunci plafonul scund, 

și ușile erau atât de grele 

când încercam să mă ascund, 

ținându-mi răsuflarea, după ele... 

de-atâta colb, ferestrele-s opace. 

Pe brazda-ngustă-a picăturilor de ploaie 

pătrunde cenușie în odaie, 

în raze lungi, lumina care moare. 

Și uite nu mai are nici un geam 

fereastra lângă care așteptam, 

înfrigurată și nerăbdătoare, 

întâiul fulg molatic de ninsoare.


În colț era oglinda veche și pătrată

în apa-i de lumină înghețată 

puneau de-a pururi înserările târzii 

fantome plutitoare, fumurii.

Paianjenul tăcerii țese moi 

și diafane pânze de mătasă 

și, răstignită pe păreții goi, 

singurătatea stăpânește-n casă.

- Cerdac sonor, aici, sub vița ta, 

întârziam în fiecare seară, 

și lemnul vechi sub pașii mei vibra 

cu rezonanțe calde, de vioară.

Sub treapta ce se clătina, plecată, 

cânta strident un greier într-o vară 

(un sfredel într-o scândură uscată...)

și sus, prin crengile de nuc, se rătăcea 

în fiecare seară altă stea.


Și-mi pare că, de m-aș întoarce fără veste, 

ar răsări, când s-ar deschide ușa, 

un zâmbet grav și dulce de bunică, 

doi ochi mirați și palizi de brândușă 

și-un cuvios parfum de levănțică. 

Cu glas tremurător și ușurel, 

bunicul m-ar chema-n iatac la el. 

Cu mâini subțiri, m-ar ridica în brață.

Aș aștepta să iasă din scrinul vechi de nuc 

feliile de pâine cu dulceață

și vraful cărților cu poze 

în care-aș regăsi, sub scoarțe moi de piele, 

poveștile copilăriei mele. 

Și pe divanul înflorat cu roze 

aș adormi-n iatacul cald și bun, 

în miros de gutui și de tutun...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează