Powered By Blogger

4 nov. 2022

Jarul - Guillaume Apollinaire


Lui Paul-Napoléon Roinard


În nobil foc am aruncat

Cum îl ador și îl transport

Mâini vii și chiar un răposat

Acest Trecut și hârci de mort

Ascult văpaia de-al tău sfat


Galopul brusc de stele-n cale

Fiind doar ce va deveni

Peste centauri se prăvale

Crunt nechezând în herghelii

Și peste plângeri vegetale


Pe unde-s capetele-mi oare

Și-al tinereții-mi Zeu hoinar

Iubirea s-a prostit prea tare

Renască flacăra din jur

Gol sufletul îmi stă în soare


Pe câmp cresc flăcări fără teamă

Ne-atârnă inima-n lămâi

Tăiate țeste ce m-aclamă

Și-aștri ce-au sângerat întâi

Tot țeste de femei se cheamă


E fluviu prins de-oraș cu ace

Și te fixează ca veșmânt

La amfionul blând ce-ți place

Tu rabzi încântătorul cânt

Ce face pietrele să joace


Ard în jarul cu-adorabilă arșiță

Și mâinile credincioșilor din nou mă aruncă-n el multiplu fără număr

Membrele mijlociților ard lângă mine

Țineți departe de jar osemintele

Sunt în stare pentru vecie să întrețin focul despre desfătările mele

Și păsările apară cu-aripa lor fața-mi și soarele


O! Memorie Câte seminții ce decad

Tindaride cu năpârcile-n flăcări ale fericirii mele

Și șerpii sunt oare doar gâturi de lebede

Nemuritoarele ce cântărețe n-au fost

Iată viața mea re-nnoită

Mari vapoare tot trec și iar trec

Mâinile încă o dată-n Ocean mi le-nmoi


Iată pachebotul și viața mea re-nnoită

Flăcările ei sunt imense

Comun nu mai este nimic între mine

Și cei ce se tem de arsuri


Din înălțimi de unde tot cugetă lumina

Grădini rotind mai nalte decât mobilul aer

Coboară viitorul mascat arzând prin ceruri

Stăm așteptându-ți bunul tău plac prietenă

Abia pot să contemplu divină mascarada

Când va să se-albăstrească pe zare Dezirada


De atmosfera noastră mai sus se vede-un teatru

Zidit fără unealtă de viermele Zamir

Și soarele revine să însorească piețele

Unei cetăți marine ivite-n contra-munte

Zăceau pe-acoperișuri columbe ostenite


Turma de sfincși se-ntoarce din nou în sfingerie

Cu pași mărunți Pe viață cântul păstorului să-l știe

Acolo sus e teatrul clădit din foc solid

Ca astrele ce hrană sunt pentru vastul vid

Și iată acest spectacol

Și pentru totdeauna fotoliu-n el mă ține

Cu cap genunchi și coate zadarnicul pentacol

Ca frunzele crescut-au văpăile pe mine


Actori lipsiți de suflet o bestii noi și clare

Ei dau atâtor oameni domesticiți porunci

Pământ

O Zdrențuit cârpitul de fluviile-adânci


Aș vrea stând zi și noapte mereu în sfingerie

Să știu ca sfincșii-n fine aici să mă doboare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează