Powered By Blogger

1 ian. 2023

Victoria învățăturii - Jean de La Fontaine


După cum o să vedeți,

Zice-se că ar fi fost,

Mai demult, doi târgoveți:

Un bogat, – semeț și prost –

și-un sărac, – băiat isteț.

Stând de vorbă pe o dreavă,

Se treziră la gâlceavă.

Cel bogat, om certăreț,

Pretindea că-i mai de preț

și se cade ca oricine

cu respect să i se-nchine.

(Banii au și ei un rost:

Merite dau celui prost!)

-„Prietene, ascultă-mă pe mine,

Eu socotesc că nu ți se cuvine

Să fii cinstit ca om de rangul meu.

Poți tu să dai ospețe cum dau eu?…

Te văd cetind. La ce-ți servește-n viață,

Când ai palatu-n pod, -o chichineață-

și vara porți, ca iarna, aceeași haină sumbră,

iar ca lacheu statornic ai propria ta umbră?

Republicii nu-i trebuie golanii,

Ci cei ce știu să-și cheltuiască banii.

Cu mesele și luxul, eu risipesc comori.

Pe urma mea trăiesc, cum știi prea bine,

Atâți meseriași și negustori

și câte un pârlit de scrib, ca tine…”

I-ar fi răspuns săracul așa cum se cuvine,

Dar a tăcut, având prea mult de spus.

Și iată că războiul l-a răzbunat mai bine,

Căcă fără milă, Marte, orașul le-a distrus.

În alt oraș săracul, om cult și renumit,

Fu găzduit, cinstit și răsplătit,

În timp ce bogătașul, acum sărac și prost,

Rămase fără adăpost…

Pățania a limpezit gâlceava:

Vârtejul soartei spulberă doar pleava

Lăsând pe loc grăunțele de aur.

Învățătura-i pururi un tezaur.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează