Powered By Blogger

18 feb. 2023

Moartea tatalui - Nichita Stănescu


Tatal meu s-a dezdurerat murind

s-a dezdurerat de mama mea,

și s-a dezdurerat de mine.


Tatal meu a murit nevinovat

din nevinovatia lui, insusi poate

ca i-a parut prea lunga existenta


Deodata, sora mea mica mi-a zis:

- Parea ca merge, ii luceau ochii si

se cerea acasa.


Cealalta sora-a mea mi-a zis:

-Devenise frenetic, mi-a sarutat mina,

mie, fiica lui, ca sa nu fiu nepregatita

ca el sa moara in lunga ora

a singuratatii lui.


Mama mi-a zis:

-Eram foarte fericita

crezusem a s-a insanatosit

misca din picioarele lui negre si bolnave

de vine,

la fel de iute ca pe vremea când

fusese campion la biciclism.

Eram foarte fericita mi-a spus mama

si nici n-am iesit pe usa ca el a murit

brusc.


Nevasta-mea mi-a spus:

-Iarta-ma, mi-a spus ea, te rog

din suflet sa ma ierti

Ti-a murit tatal.


-Ah, n-am vindut, in fine batrinul

s-a dezdurerat.

S-a dezdurerat de dragoste de femeie,

de dragoste de copii

de dragoste de curse de ciclism

pe care el infrugrat le numea

Turul Romaniei.


S-a dezadurerat mi-am zis

de toti ciclistii nostri magici

pe care el ii striga pe nume pe deasupra

si carora nu contenea sa le spuna

performantele,

lasind-o pe a sa, cea mai grozava, la

urma

cursa PLoiesti-Bucuresti

si fotografia in sepia care i se facuse la

sosire

cea pe care-a dat-o

altui ciclist,

care a rupt-o si nu se mai pastreaza!


S-a dezdurerat de foarfeca de croitorie cea mare,

pe care o avea de la unchi-sau

camasarul Ilie,

si unchiul acesta i-o ceruse de vreo trei ori inapoi,

si el tata, i-a platit, din dispret, de trei ori pretul

forfecii

si murind Ilie, a lasat un catastif cu versuri

copiate dupa Anton Pann.

Sorei mai mari a tatei, tatei Lizica,

si aceasta prin scrisoare-mi scria

sa viu sa cercetez ceaslovul acela cu versuri

din pricina faptului ca eram scolit,

si-as fi putut sa ma pricep la ele,

Si tata mi-a zis:

-Nu te du la tata Lizica, sora-mea cea mare,

ca din pricina oftaturilor ei

a murit bunica-ta, Elena

si sa nu te prind ca citesti ceaslovul unchiului Ilie,

ca asta era numai camasar

si avea nas ca surubul

si era zgircit

si m-a pus sa-i platesc de trei ori

foarfeca de croitorie.


Acum, cind scriu toate acestea,

tocmai m-a sunat mama plingind

de la Ploiesti

Spunindu-mi ca a visat peste noapte

ca se incalzea de spinarea tatei.

I-am zis:

-Iarta-l si tu, mama

Ce claca a facut pe banii lui

de pe imbracaminti de oameni

casa unei alte muieri,

Ca daca-ti venea uneori acasa

cu lautarii dupa el

Si-l punea pe unul anume

sa-i cinte la ureche

cintecul:

"Pe deasupra casei mele

trece-un stol de rindunele

ca si dorurile mele"

Nici ca mi-ar pasa de asta, mi-a spus mama!

râzând brusc:

eu i-am nascut lui copii

si ce mândră am fost in puzderia

lui de surori

cind am vadit si eu ca pot naste baiat.


Tata se dezdurerase

si eu tot ma mai gindeam la el,

mai presus de cuvinte,

si dedesubt sub aripa lui Gabriel,


Am luat un pahar de vin

l-am dus la gura si l-am baut.

Am luat alt pahar de vin

si l-am varsat pe jos.

Am mai baut un pahar

am mai varsat un pahar

secunda se inflorise in mine neclar.


Tata, de ce mi-ai venit in visul somnului

atita de dureros,

si de ce suna atit de puternic

palma ta ragea pe obrazul meu

de uraniu?!


(1982)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează