Powered By Blogger

28 aug. 2024

Spre singurătăți mă duc - Félix Lope de Vega y Carpio

 


Spre singurătăți mă duc

și din ele-am a mă-ntoarce,

căci spre-a drumeți cu mine,

mi-ajung gândurile. Oare

ce-o avea cătunul unde-mi

duc și-o viață,-mi duc și-o moarte,

căci, venind din mine însumi,

nu pot s-ajung prea departe.

Nu-i bine, nici rău de mine,

mintea-mi spune: -n omul care

este tot numai un suflet,

trupul e ca o-nchisoare.

Înțeleg tot ce-mi ajunge,

una nu pricep, cum poate

să rabde neștiutorul

toată-a lui înfumurare?

Din tot ce mă necăjește

scap fără vreo greutate,

dar nu scap de ce primejdii

poate-un prost să-mi scoată-n cale.

El ar spune că eu-s prostul,

cu pricini neadevărate,

că-umilința și prostia

casă bună nu pot face.

Știind numai deosebirea

văd ca și-unul și-altul poate:

nebunia-i e trufie,

iar disprețu-mi mi-e-nchinare.

Sau, mai știi, e cu putință

să nu le știu eu pe toate,

sau cei ce fac pe-nțelepții

sunt doar fiindcă lor le-o pare.

“Știu doar că nu știu nimica”,

zise-un filozof ce toate

socotelile-și făcuse

de umilință, unde-i mare

ce e mic. Iar a mea știință

n-o fi mare peste poate,

căci, neștiind ce-i fericirea,

‘nțelepciunea și-ea te lasă.

………………………….

Fără vorbă, socoteală,

fără cărți, fără hârțoage,

când, ce n-au le trebuiește,

le cer toate-mprumutate.

Nu-s săraci, nici n-au avere,

ce le trebuie-au de toate;

grija nu le strică somnul,

nici cereri, nici judecata;

nu-l bârfesc pe cel mai mare,

celui mic nu-i stau în cale;

n-au semnat nicicând, ca mine,

de sărbători vreo urare.

Cu pizma-mi mărturisită

și cu ce-mi petrec în pace,

spre singurătăți mă duc

și din ele-am a mă întoarce.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează