Powered By Blogger

4 oct. 2024

Gâlceavă nouă între Faust și Mefisto - Ion Brad

 

Faust:

Tinere domn, prieten si dusman, 

Prea bine stiu, ma ispitesti de-o viata

Sa batem palma întru nemurire.

Totusi te rog, mai prelungeste-un an, 

Si daca poti pe dascal îl învata

Sa nu se mire ca un proaspat mire

De tot ce-n viata singur s-a mintit…


Mefisto:

Te pomenesti, Maestre, ca esti îndragostit!

Nu prea cunosc viata ta secreta

Ca sa-ti gasesc vreo noua Margareta…

Vrei sincer, adevaru-ntreg sa-ti spun?

Batrâne Faust, esti nebun!

Din limpezimea gândurilor reci, 

în valurile tulburi vrei sa treci?


Faust:

Cinic te stiu si cinic ai ramas!

M-ai vaduvit de tot ce, tinereste, 

Stârnea în mine îngerescul glas

De dragoste ce lumea o-nfloreste.

“Opreste clipa!” am strigat ades, 

Când tu, cu duhuri rele împrejururi

Rastalmacirati orice înteles.

Doar tineretea poate fi de-a pururi

Al vietii noastre prim si ultim prag!…


Mefisto (doar pentru el):

E-ndragostit lulea acest mosneag!


Faust (asteptând):

Ai zis ceva? Nu vrei sa îmi raspunzi?


Mefisto (tot pentru sine):

Doarme cu capul între sâni rotunzi…


Faust:

Tacerea ta îmi spune iar ca dracul

Ascuns printre iubitii mei adepti

Ne poate da pe toti de-a berbeleacul

Crezându-i doar nebuni pe întelepti!


Mefisto (cu voce tare):

T;i-am auzit aceste gânduri sumbre.

Dar ia priveste-n jur, sa vezi, Maestre, 

Ca-n loc de tineri, un convoi de umbre

Care-au deprins amorul prin palestre

Navala dau acum sa-ti faca placul!


Faust (pentru sine):

Stiam de mult ca-i mare mester dracul!


Mefisto:

Taci? Nu-mi raspunzi? Dovada clara

Ca te-ai îndragostit a suta oara!


Faut:

Daca zici tu, asa poate sa fie!

O dragoste ca focul care trece

De la o casa, scrum facând o mie…

Iar vinovatul, ca o stânca rece

Si rob al tau, supus pentru vecie…

Hai, sterge-o, ca privirea ta miroasa

A misticism si rânceda pucioasa!


Mefisto (diabolic):

Fa cum îti place! Poti sa te întorci

La toate preacuratele femei

Pierdute înc-odata printre porci

Si grohaind în febre ca si ei…


Faust:

Asa vezi lumea? Dragoste sublima

La tine doar cu mâzga face rima!

Hai, lasa-ma sa plec!


Mefisto:

Nebun barbat, 

Nu eu pe tine, tu m-ai fost chemat!

Un an ziceai sa-ti dau? Poftim, o mie!

Du-i, daca poti, pe toti în vesnicie…


Goethe (apare, abia stapânindu-si mânia):

îmi încurcati prea rau filosofia!

Plecati si-mi mai cititi o data cartea!

E dragostea mai tare decât moartea!

I-am prea gustat dulceata si amarul!

Acum când toti deplâng octogenarul, 

Cu ea în brate vreau sa trec hotarul…


Faust (revine):

Care hotar? Nu-i lantul nesfârsit

Al celor ce frumosul în lume l-au iubit?


Mefisto (îndraznet):

În dragoste, poetii ca vandalii-s!

O pot lua pe urma lui Novalis, 

Pot fi luntrasii de pe Rin… Si, vai, 

Cum pier privind spre stânci la Lorelei!


Goethe (suparat):

Plecati! v-am spus. Voi judecati poetii?

Dar cine oare sufera ca ei

Când se trezesc în roua diminetii

Desculti, damnati, dar murmurând idei

De fericire, de mister, de-o alta

Minune a iubirii, mai înalta!


Desi nu se cuvine, îi întrerup, le strig:

- Îndemnurile toate sunt foc aprins ori frig!

Cât soarele-si mai joaca amurgul în feresti, 

Suflet batrân, ai grija sa nu întineresti!


(2007)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează