Powered By Blogger

13 feb. 2021

Judecată - Fabulă de Tudor Arghezi







Domnul a chemat odată

arborii la judecată,

ca să vadă ce rod are

de cu vară fiecare,

că de când nu mai gustase

roadele, se-nstrăinase.


- ,,Îți e de-a mai mare dragul,

de frumos și-nnalt ce-i fagul.

Uriașule ce ești,

spune nouă ce dorești.”


Cât e de fălos și tare,

fu jignit de întrebare

și, uimit că-i cercetat,

s-a gândit, s-a căutat...

scoase dintr-o hârtioară

un crâmpei de cuișoară.

- ,,Ce nimic la ce zăplan!...

o să mai aștept un an.

Și de-o fi iar de pomană

te voi face buruiană.”


- ,,Dar stejarul? Să-și arate

vârfurile-ncununate.

Ține cerurile-n brațe,

vrea de stele să se cațe

lumea-ntreagă s-o cuprindă.

Rodul tău?” - ,,Un sfârc de ghindă.”


- ,,Mi se pare că gorunii

sunt cam neamuri cu păunii...

numai umbră-n codrii mei

și nici ea nu dă din ei.

Umbra n-are rădăcină

și-i țărînă de lumină.

Se muncesc de-o veșnicie

și-au rodit o gămălie.”


- ,,Unde-i bradul, că nu vine?”

- ,,Auzi și-i e rușine.”

Bradul iese înnainte

drept, în sfintele-i veșminte.

-,,Atât faci, sfinția-te,

mânătârci de mucava?”


- ,,Plopii-astupă zorile

și adună ciorile.

Nu știu salcâmii ce vor

a păzi cu ghimpii lor.

Salcea, păcatele mele,

face moțuri și nuiele.

Barem dudul face dude,

ia niște burice ude,

dar dă schitului un pic

de miere și borangic.”


Folosind atunci prilejul,

iată-l că sosi și vrejul,

nechemat, cum a putut,

și târâș, a străbătut

spinii, pirul, praful moale,

cu dovleci de opt ocale.


- ,,Am adus niște urcioare.

Luați-mi-le din spinare.

De când mi le-am aninat

de grumaz, m-au deșelat.

Nu sunt, Doamne, prea puține

și, cum vezi, îs toate pline.

Le-aduc, hăt, din Sucevița

și n-am rupt nici cobilița.”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează