Powered By Blogger

15 nov. 2021

Cu Dante prin infern - Ion Bănuță















M-am dus o clipă în Infern,

în bolgiile-adânci, dar Dante,

ce zugrăvi în vers etern

escroci, şi papi, şi duci, bacante,

pe când mă însoţea, în pas uşor,

şi-i povesteam de Hitler, negru nor,

se-nvârteji-n coroana lui de laur

şi-mi spuse : - Astfel de balaur

mi-a întrecut şi mie-nchipuirea,

dar deapănă-ţi, amice, povestirea !

- Pe feudalii tăi, părinte,

i-ai pus la stâlp, şi iadul îi desfată

cu smoală neagră şi fierbinte,

dar ei nu sunt decât copii în vată,

părinţii lor acuma s-au născut!

Ciudat ! Să aibă taţii fiii în trecut !

Au ars cuptoarele, pe întrecute,

şi mii de oameni s-au sfârşit în vânt, 

privind sticlos la şirul lung de brute.

Se răscula şi recele pământ !


Şi mă uitai cu scârbă-n vechea ladă,

ce-o iau în seamă numai cronicarii.

Pe tronuri mari de oase : Hitler, carii,

ce rod mărunt, căci vremea i-a mutat din lemn

în ţeasta lui, să toace crudul semn

ce-a-ncins amarnic fruntea omenirii.

Dar, când umblam pe vântul pustiirii,

O pajură cu moartea-n aripi blege

veni din Bonn, scheletul să-i închege.

Os lângă os şi gheară lângă gheară,

să-i dea din nou puterea ei de fiară,

şi crucea strâmbă, înecată-n ură,

să verse-n lume cea mai neagră zgură!


Pe când priveam la Hitleri noi şi vechi,

mi s-a părut ca Dante s-a urnit din lut,

strigând : « În cartea de atunci n-au încăput,

şi filele sunt roase şi străvechi ».

Prietene! Să mergem! Turmei de tâlhari

să-i fim în veacul XX slăviţi gropari!

Din tobele iubirii şi-ale urii

să cânte apele şi trubadurii

şi să răscoale munţii-ncremeniţi de veci,

să fie furnicar de oameni pe poteci,

şi trăsnetul cumplit să se prăvale,

să-ngroape crima-n marşuri epocale.


Din volumul “Cu Dante prin infern”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează