Powered By Blogger

18 ian. 2022

Într-un bazar sentimental - Ion Minulescu




Stofe vechi, o mandolină,

un Cézanne şi doi Gauguin,

patru măşti de bronz:

Beethoven, Berlioz, Wagner, Chopin,

o sofa arabă, două vechi icoane bizantine,

un potir de-argint, mai multe vase vechi de Saxa, pline

cu mimoză, tamburine spaniole, lampioane

japoneze, trei foteluri cu inscripţii musulmane,

"fleurs du mal" legate-n piele de Cordova,

și pe pian:

Charles Baudelaire şi-alături Villiers de l'Isle-Adam...


Toate sunt ca şi-altădată...

o, bazar sentimental!...

Toate sunt ca la plecarea mea - dantelă şi cristal...


Şi cu toate-acestea, câte tocuri nu-şi lăsară forma

pe covoarele-ţi bogate de Buhara?

Şi-n enorma

ta colecţie de patimi, câte buze nu-ncercară

să-ţi transcrie madrigaluri


Pe obrajii tăi de ceară?...

Câte tragice-nceputuri nu sfârşiră-n simfonia

mută-a lacrimilor?


Câte nu pieriră-n veşnicia

inutilului?

Căci noaptea cea dintâi fu cea din urmă,

iar dorinţa ta... nimicul - şi nimicul nu se curmă!...


Ştiu că m-aşteptai pe mine...

iată-mă, sosesc şi-ţi zic:

te-ntâlnesc întâia oară... tot ce-a fost n-a fost nimic,

minte-mă din nou...aprinde lampioanele... coboară

transparentele... dă-mi calmul şi culorile de seară...

dă-mi şi buzele, şi ochii, şi...

"les fleures du mal" la fila

trei sute treizeci şi nouă: "La mort des amants"...


Dar mila

de amanţii tăi ce-aşteaptă pe trotuar plecarea mea

mă-ntrupează-n cel de-alt'dată şi...

pe-araba ta sofa:

cântece-n surdină,

gesturi,

umbre,

flori,

et caetera!..."

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează