Powered By Blogger

18 ian. 2022

Rugămintea din urmă - George Coșbuc















Eşti schilav tot! Un cerşetor

te-ntorci acum acasă,

și ce fecior frumos erai!

Dar oricum eşti, ce-ţi pasă!

Tu vei vedea iar satul tău

și casa voastră-n vale,

și biata mamă-ţi va ieşi

plângând în cale.


Şi eu rămân să mor pe-aici

cu liftele păgâne!

Ah, parcă simt că n-am s-ajung

să văd ziua de mâine.

Cu douăzeci deodată-n car

la groapă mă vor duce,

și, bun e Domnul, de-om avea

la cap o cruce.


Noi de copii ne ştim, şi-am fost

ca fraţii, ba mai bine.

Eu de-am avut un singur ban

l-am împărţit cu tine;

și tu cu gura foc prindeai

să-mi dai ajutorare;

să-ţi răsplătească Dumnezeu,

că-i bun şi mare!


Şi-auzi acum! De-or întreba

în sat de-a mea venire, 

tu-n loc de adevăr să spui

că n-ai de mine ştire,

că n-am fost la un regiment, 

dar spune-le ce-ţi place.

Că pentru ei ori viu, ori mort,

totuna face.


Iar mamei, Doamne, cum aş vrea

credința s-o înşele!

Să-i spui că m-ai lăsat rănit

la Turnu-Măgurele,

dar voi sosi cât de-n curând.

ascultă-mi rugămintea,

că mama, dac-ar şti că-s mort,

și-ar pierde mintea.


Tu s-o amâi cu zi de zi

și spune-i câte toate,

ea e bătrână, n-are mult

să mai trăiască, poate;

și pentru ce să-i amărăşti

și zilele puţine?

Că n-are-n lume bun şi drag

decât pe mine.


Iar Linii, de s-ar întâmpla

să vă-ntâlniţi vrodată,

să-i spui că-s sănătos şi-aş vrea

s-o aflu măritată.

Tu uită-i-te-n ochi să vezi

de-o doare ori n-o doare;

iar dacă vei vedea-o stând

nepăsătoare,


Să-i spui că m-ai lăsat rănit

pe umedele paie,

că doctorul în carnea mea

adâncă brazdă taie,

că de dureri eu mă izbesc

și urlu ziua-ntreagă,

și c-am murit gândind la ea,

că mi-a fost dragă.


Şi dacă ochii ei atunci

mai tulburi se vor face,

n-o mângâia! E de prisos,

te rog s-o laşi în pace.

O frunză veştedă nu-ţi dă

cuvânt să zici că-i toamnă

și-o lacrimă în ochii ei

nimic nu-nseamnă!


Şi-acum dă-mi mâna! A sunat

gornistul de plecare,

du Oltului din partea mea

o caldă salutare,

și-ajuns în ţară, eu te rog,

fă-mi cel din urmă bine:

pământul ţării să-l săruţi

și pentru mine!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează