Powered By Blogger

5 nov. 2022

Fără ritm - Ada Negri














Trece prin odaia-nchisa

Tainicul fior al serii.

Clapele-nsufletite suspina

Subt albele-ti degete, Nice,

Si tu esti in alb imbracata,

Ca o fantoma. - Cinta.


O, palido, palido, eu stu ca-n curind ai sa mori:

C-atuncea cind tusea te-neaca,

Iti iau de la gura batista patata de singe.

Tu nu-mi vorbesti, cinti.

Nu-ti vad fata, nu-ti vad ochii

Visatori, in cari pilpiie-un dor de sarutari,

In cari parca tremura o lacrima

Pururi.

Vad rochia-ti alba,

Vad parul tau lung de matase,

Si simt sufletul, sufletul,

Sufletul tau, Nice, ducindu-se-n note.


E Beethoven. Cind el plazmuia

Acea sfint-armonie,

Tu nu erai, Nice, pe lume, nici eu;

Dar opera ce-oo-ncheag-un artist

Lumea, cit lume-i, o soarbe

S-o face carne si singe al ei;

Si astazi, mai mult decit orice cuvint,

Muzica asta rosteste

Ceea ce simti tu, ceea ce simt eu. - Cinta.


Spun acordurile grave

Ascunsa ruin-a trupului tau asa de furmos,

Mistuit de boala.

Spun tineretea-ti ce nu vrea sa moara,

Spun ca tu esti sotie,

Si spun ca tu esti mama,

Si copilasu-ti ingina primele vorbe gingase,

Si tu pentru el, pentru el

Ai vrea sa traiesti...


Spun acordurile grave

Ca pe cind tu pleci lasind aici iubirea,

Eu voi trai neiubita,

O, Nice, inca douazeci-treizeci de ani

Va trebui sa-mi tirii zilele pe lume

Singura!

Fiindca iubirea te cheama,

Traieste, si lasa ca eu, nejalita, sa mor!...


Tu nu-ti intorci capul;

Nu-ti vad fata, nu-ti vad ochii,

Ochii tai visatori in cari pilpiie

Un dor de sarutari,

In cari parca tremura o lacrima

Puriri.

La pamint ma plec si sarut haina-ti alba,

Eu femeie - tie zeita,

Tie ce mini ai sa mori.

Si-mi spun acordurile grave:

Tu, ce ramii in lume, tu, de iubire-nsetata,

Nu pierde vremea, nu pierdem vremea, iubeste:

Iubeste oe cei obiditi si desperati,

Tu, slaba si singura,

Pentru cei slabi si singuri, fii vrednica si tare,

Fa ca nendurata moarte

Sa caste trupului tau groapa


Cind sufletul

Raspindit in sfarmaturi tremuratoare,

Desfacut in milioane de atomi luminosi

Va fi mingiiat

Bietele inimi zdrobite si singure-n lume.

Iubeste - nesfirsit e-amorul,

Caci  nesfirsita e durerea.


Traducere de Alexandru Vlahuță

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează