Powered By Blogger

2 ian. 2023

Ăsta zic și eu noroc - Ion Pribeagu


Într-atât ne-mbată viața

Cu iluzii și strădanii

Că nici nu băgăm de seamă

Cât de repede trec anii.

Cred că nu importă urbea

Dacă-i Râmnic sau Focșani

Totul e că eu pe-atuncea

Avea optusprezece ani.

Și-n orașul plin de crâșme

Și cu centrul plin de praf

Nu era nici un teatru

Și nici cinematograf.

Pompieri, oborul, gata

Și vreo două cafnele.

Singurul loc mai vesel

Al orașului stindard

Era varietul Filip

Un șantan de bulevard.

Fiindcă atunci patronul

Numere de-atracție noi

Balerine apetisante

Chiar și cântăreți de soi.

Cum sosea vreo vampă "bine"

Năvălea protipendada

Conu Bubi, conu Nicu

Și luat cu asalt naiada.

După ărogramul artistic

Chefuiau cu curtezana

La conac sau la moșia

Monteoru sau Grăjdana.

Pe când noi făuritorii

De poeme și himere

O priveam cu jind, sorbind-o

C-o cafea sau cu o bere.

Într-o seară, tot la Filip

Debutase o actoriță

Cu trup zvelt și ochi șăgalnici

Și cu fragă de guriță.

Fermeca în potop de aplauze

Pe bărbații toți, în grupe

Și ne amețea cu-n cântec:

"Vin la Tanța să te pupe"

Avea părul spic de aur

Brațe, albe subțirele

Piciorușe crizanteme

Care te chemau spre ele.

Noi, ștregari voioși și timeri

Nici o taină nu ne scapă

O doream și tuturora

Ne lăsase gura apă.

Și cum se zvonise o șoaptă

Pe la Kraus, La cafenea

Că deți dai o stă în mână

Poți ca să petreci cu ea.

Însă cine dintr-ai noștri

Din pleiada cunoscută

Își putea permite luxul

Ca să-i dea divei o sută?

Și atunci Aurel propuse

O ideeie salvatoare:

Să putem strânge o sută

Punem 5 lei fiecare.

Și jucăm la loterie

Înodăm frumos batista

Și cine câștigă suta

Ăla merge cu artista.

Zis-făcut. Nici astăzi nu știu

Nici când a trecut minuta

Nici cum m-a bătut norocul

Ca să-mi iasă mie suta.

Știu, atâta, că înălțat-am

Mulțumiri lui Dumnezeu

Pentru marea fericire

Ce-a căzut pe capul meu.

C-un buchet de violete

Și-n ținută elegantă

I-am palmat în mână suta

Și ea, a depus-o în geantă.

Restul: cuib de poezie

Vis și voluptăți divine

Care le-au descris și alții

Maul mai bine decât mine.

Pot s-adaug amănuntul

Că înrâuirt de stele

I-am compus în versuri tandre

Un sonet și trei rondele.

Într-atât a înduioșat-o

Versul meu înaripat

Că frumoasa Mesalină

Cu glas dulce m-a întrebat:

 Spune-mi, dragul meu, prieten

Cum pentru o desfătare

Ce ai petrecut cu mine

D-ai o sută așa de mare?

Ești agricultor? Ai rente?

Sau bancher cu acursale?

Fiindcă știu din auzite

Că poeții n-au parale.

Îmbăta de-accentu-i sincer

Ca să nu stric feeria

I-am destăinuit de-a capo

Cum a fost cu loteria.

Vai, a psus ea drăgăstoasă

Nu se poate, nu se poate!

Și strângându-mă în brațe

Mi-a șoptit cu voluptate:

Tu, că ești cel mai simpatic

Dintre ceilalți curtezani

Mai ales că scrii și versuri

De la tine nu i-au bani.

Când văzui că umblă în geantă

Am simțit în vine foc

Și mi-am zis: Slăvit fi Doamne

Asta zic și eu noroc!

Și cu grație felină

Și-un surâs descris de zei

Iar m-a îmbrățișat cu patos

Și mi-a înapoiat: 5 lei...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează