Powered By Blogger

1 ian. 2023

Scrisorile trimise altădată - Victor Eftimiu


Scrisorile de-atunci, amintitoare

De toate câte fură între noi,

Răvașele ce ți le-am scris odată

Mi le-ai trimis acuma înapoi.


Le recitesc, și una câte una

îmi vin în minte zilele de ieri,

în stoluri mari, cu păsări felurite:

Speranțe verzi și palide dureri…


Scrisorile trimise altădată

Dezgroap’ acum trecutul depărtat:

Le-am scris chiar eu? Ți le-am trimis chiar ție?

Și tot ce-mi spun a fost adevărat?


Pe cea dintâi ți-am scris-o într-o seară

Când nu știam că’ ncepi să mă supui,

Când dorul meu, sfios ca vioreaua,

Eu nu-l încredințasem nimănui…


Eram în cer când ți-am trimis scrisoarea

în care-ți mulțumeam că mi-ai zâmbit;

Plângeam nebun când ți-am trimis pe-aceasta,

Cea roză ți-am închis-o fericit…


Aud și-acum doinind privighetoarea

într-un amurg senin, duios de Mai,

Când adunam din suflet versuri triste

Să-mi știi și tu durerea că plecai…


Și parcă văd pâraiele de raze

Ce se vărsau din lună pe pământ,

Când îți scriam că numai pentru tine

Voi căuta de-acuma să mai cânt…


Colea, ți-am scris ce mult mă întristează

Tomnaticele adieri ce vin 

Și cât de mult mi-e dor de primăvară,

De-o floare și de-un petic de senin…


Răvașul pal, răvașul de adio,

Era o iarnă grea când ți l-am scris, —

Simțeam de mult, de mult că te pierdusem

Și’n el plângeam sfârșitul nostru vis…


Răvașele de-atunci, îmbălsămate

Cu vag parfum de floare și de fân,

Răvașele pe care odinioară

Le-ai sărutat și le-ascundeai în sân,


Scrisorile trimise altădată

Le strâng din nou și le arunc în foc,

Iar ochii mei, udați o clipă’ n lacrămi

Uscați, privesc al flăcărilor joc…


Acuma scad și-acum se’ nalță iară,

Prin ele trec luminile din cer,

Luminile ce scânteiau deasupra-mi

Când te visam, când te doream, stingher…


Prin ele trec și soarele și luna

Și stelele ce-au luminat cândva

în calea’ ndrăgostitului de raza

Tremurătoare, din privirea ta.


Se’ nalță iar și scad apoteoză

Cu focul roș din ce în ce mai pal —

Se’ nalță iar și scad, ca să îngroape 

Un nou amor — ca lumea de banal…


Paris, noiembrie 1909

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează