Powered By Blogger

17 feb. 2023

Dans de odinioară - Nicolae Labiș


Când din sat am plecat

Aveam părul moale şi cârlionţat;

Palmele îmi erau cupă şi cleşte,

Ştiam să înjur şi să râd nebuneşte

Şi dacă beam la un han

De ochii satului doar o făceam.


Mă speria larma TRAMVAIELOR, vaerul,

înaltele blocuri şi aerul.

Mă gândeam oare cum

Poţi trăi într-atîta pucioasă şi fum ?

Dar inima mea

Ca un clopot, şăgalnic în piept hohotea.


Mă mîngîiau fetele fără sfială

Aruncându-mi mere-aruncate în poală;

Fete cu care cînd azi mă-ntâlnesc

îşi şoptesc — şi nici ele nu ştiu ce-şi şoptesc.

Ori cu tâlc îşi apleacă privirile-n lut

De-mi dau seama, mirat, c-am crescut.


Mi s-au scuturat din păr firele de otavă,

TRAMVAIELE mă-ncântă c-o muzică gravă,

Coşurile-şi cern spuza-n puzderie —

Vor să mă sperie — nu mă mai sperie,

De fum mi-i tot una — din zori pînă seara

Mi-afumă mustaţa, ţigara.


Doamne, cât m-am schimbat!

Parcă altfel plecasem din sat,

Pe-atunci parcă inima mea

Ca un clopot, şăgalnic în piept hohotea...


Nedesluşit acum îmi sună

Când a linişte, când a furtună,

Ori se preface-n duioasă lăută.

Ori fără pricină se strânge durută.


ŞI TOTUȘI ÎN SUFLET RĂMÂN 

ACELAȘI COPIL DIN CĂPIȚA DE FÂN,

Căruia-i place să cânte, să-njure

Triluri şi vorbe acum mai mature.


Prietenă, haide, oraşu-şi aprinde

Stelele-albastre ca în colinde,

Zboară-avioane prin noapte cu stelele

Oraşul îşi suie trufaşe castelele,

Muzica sună acum mai amar

Decât stropul de vin nebăut din pahar.


Să dansăm amîndoi, să dansăm

Dansul copiilor care-au crescut

Flori plămădite din glii şi din ploi.

Să dansăm amândoi, să dansăm

Valsul ciudat învăţat de curând,

Cu inima-n piept speriată vibrând

Să dansăm tremurând, să dansăm

Ca şi cum i-am greşi cuiva să dansăm.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentează